שתופי פעולה

כשהייתי קטנה, תמיד היו הילדים האלה, ש’לא רוצים להיות בשותף!’.
לא משתפים בגוגואים, או בקלפי משחק ולא נותנים לך לשמוע שיר בווקמן שלהם.
גם כשקנו ארטיק, מיד היו מכריזים: “אני לא נותן לק ובטח לא ביס!”

אבל כמעט תמיד, לילדים האלו, הארטיק היה נגמר ראשון
והם היו מפסידים את כל הגוגואים במכה ואז, הם דווקא כן היו רוצים להיות בשותף.
בארטיק ובגוגואים ובמה שאפשר.

לא סבלתי אותם כילדה והאמת היא שזה לא עבר לי.
‘זה’- שאני לא יודעת איך קוראים לו וקמצנות- מעוררים אצלי תגובה לא נעימה בגוף.
(אני מרגישה שאנחנו כבר קצת חברים, אז אני מספרת לכם את זה.)

הבעיה היא שחלק מהילדים האלה הופכים להיות עצמאיים וכל הזמן הם חושבים:
מה יצא לי מזה? מה אני ארוויח מזה? מה זה יתן לי?
הי קפקא, מה קורה?
סתם. לרוב הם לא יודעים מי זה קפקא.

הם גם לא מסוגלים לראות את מה שבאמת חשוב בעסק, וזה- מה לעשות, ה ל ק ו ח.
עסק טוב הוא עסק שחושב על הלקוחות שלו ולא רק על עצמו.
כזה שמבין את ההרגלים שלהם, הצרכים שלהם, החלומות שלהם, הקשיים שלהם.
עסקים שרואים את הלקוחות שלהם- בד”כ רואים גם את הקולגות ואת ההזדמנויות הקיימות.
הם מבינים מה יש להם ומה אין להם
ומכאן, הדרך לשיתוף פעולה היא מהירה.

שיתופי פעולה זה יופי, אם עושים את זה נכון.
אני לא מדברת על ‘נכון’ מבחינת חוזים והסכמים, אלא כמו תמיד- קודם כל, מבחינה אסטרטגית.

אז איך עושים את זה נכון?
מתחילים בלשאול כמה שאלות-
1. למה אני בכלל רוצה שת”פ?
2. מה יצא לי מזה? מה יש לי שאין לו/ה?
3. מה יצא לו/ה מזה? מה יש להם לו/ה שאי ןלי?
4. מה יצא ללקוחות שלנו מזה? (או: איך 1+1 יכול להיות שווה 3 ויותר)
5. איך עושים את זה?
6. מתי כדאי לעשות את זה?

4

שיתופי פעולה זה מהמם. נשים עצמאיות זה מהמם- שיתופי פעולה בין נשים עצמאיות זה מהמם בריבוע.

אם את קוראת את הפוסטים שלי, את כבר מתחילה להבין אסטרטגיה,
ואת יודעת שכדאי לחשוב לפני שעושים.
אז למרות שכתבתי המון סעיפים, אני אענה עליהם ביחד:

קודם כל, למה? למה את בכלל רוצה לייצר שיתוף פעולה?
האם את רוצה לחזק את תדמית המותג שלך, או את המכר? אלו שתי מטרות שונות לגמרי.
כשקוקה-קולה רוצה לחזק את התדמית שלה היא מעלה סרטוני פרסומת עם תחושת חופש, חיות, נעורים ואושר.
וכשהם רוצים למכור? הם יוצאים במבצע שיווקי– קנו 6, קבלו 2 מתנה.
לא חוויה. לא רגשות. כסף. רווח. הפסד.
למען הסר ספק- שני המהלכים עובדים. שניהם חיוניים למותג. אבל הם כ”כ שונים…
המטרה שלהם אחרת ומדידת ההצלחה שלהם אחרת.
אין ספק שפרסום וחשיפה מייצרים גם מכר.
הקשר ביניהם הדוק ולכן מותגים משקיעים משאבים רבים כ”כ בחיזוק המותג.

אולי זה קצת פשטני להגיד את זה ככה, אבל בגדול:
פרסום מייצר חשיפה לקהל גדול ככל הניתן ומחזק את תדמית המותג.
שיווק פונה לקהל מדויק, רלוונטי ומצומצם ככל הניתן ומחזק את המכר.

אז, מה את רוצה? {רמז: אין תשובה נכונה או לא נכונה.}
אולי את רוצה חשיפה לקהל נוסף, אולי את בוחרת לייצר קמפיין משותף כדי לחסוך בעלויות
ואולי פשוט בא לך להגשים חלום ולעבוד עם קולגה שאת מאוד מעריכה.
כל מטרה היא מעולה, אבל חשוב שתדעי מה את רוצה להשיג- כדי להבין אם הצלחת בפעילות או לא.

אחד המשפטים אני שומעת המון הוא: “אני רוצה אבל מתפדחת לפנות אליה. היא ממש מצליחה!”
בטח גם לך יש חלום לשתף פעולה עם… {השלימי את החסר}
אבל לפני שאת בכלל בודקת ישימות, את כבר אומרת לעצמך: היא תסרב לי. היא כבר מצליחה.
מה היא בכלל צריכה אותי- הקטנה?… מה יש לי להציע לה?
בד”כ זה השלב שבו מסתיים שיתוף הפעולה, לפני שבכלל התחיל! לא חבל?

2

כשהיינו בקטיף הדובדבנים ב’בראשית’, נחשפנו לשת”פ שלהם עם בוטיק השוקולד דה קרינה: קוטפים בבוסתן ונוסעים לצפות את הדובדנים בשוקולד.

בואי נדבר רגע על מותג אחר- שלמה ארצי.
למה הוא עושה דואט* עם דקלה? ועם יעל דקלבאום? או עם הזמר החסידי ישי ריבו?
הוא “צריך” את זה? {*דואט=שת”פ מוסיקלי}
כנראה שהתשובה היא לא, אבל התשובה היא גם כן.
אם הוא צריך את זה לנשמה, או לעניין, או לאתגר מוסיקלי, או לחשיפה לקהלים שאין לו דרך אחרת להגיע אליהם,
אז הוא צריך את זה לא פחות מהם.
ואולי הוא אפילו סתם עושה את זה כדי לפרגן? אלוהים שישמור.

אבל מה בכל זאת יוצא לשלמה ארצי מזה?
חשיפה, המון יח”צ. וקהלים חדשים (שמביאים למכירות)
ותדמית של מעודכן מוסיקלית, ערכים של חדשנות, נועזות, חיבורים, עניין, סגנונות שונים ואנושיות.

לפעמים זה משהו קטן שאת בכלל לא מבחינה בו, כי יש לך אותו.
אולי זה שפה נוספת, יכולת ייחודית, מקום פיזי, פלטפורמה?…
אני מכירה מישהי שהתחילה להשכיר את חלל העבודה שלה ולהציג בו תערוכות, אירועי תוכן, מפגשי נטוורקינג.
היא לא חשבה מעולם שתוכל להרוויח מהמקום עצמו- בזמן שאינה זקוקה לו.

אני קופצת לסעיף האחרון ושואלת- מתי מתקיימים שיתופי הפעולה האלו?
הפעם הייתי עצלנית ולא בדקתי לגבי שלמה ארצי, אבל אני מניחה שהם קורים לפני חגים
(או הזדמנויות אחרות בהן אנשים קונים יותר, מחפשים מתנות, מקבלים תלושים לחג) או לפני הופעות חדשות.
טיימינג איז…אתן יודעות כבר.

3

מתי? באיזו עונה? באיזה חודש? בסמוך לאיזה אירוע, או חג, או תאריך? כן. זה חשוב מאוד מתי.


לא מספיק לקרוא לזה שיתוף פעולה, כדי שזה יהיה שיתוף פעולה.

פעם בכמה זמן אני מקבלת שיחה ממעצבת גרפית וזה הולך פחות או יותר ככה:
– הי, שלי?
– כן
– נעים מאוד, זו XXX, ראיתי שאת עובדת עם המון עצמאיות ורציתי להציע לך שנעשה שיתוף פעולה
– אוקיי. איזה שיתוף פעולה?
– את תפני אותן אלי ואני אתן להן מחיר מיוחד.

שלום ילדים! אנא עזרו לשלי לגלות האם מסתתר כאן שיתוף פעולה?
התשובה במהופך, או מאוזן, או בקיצור: לא. אין כאן.
יש כאן בקשה שאשווק את העסק שלה.
אין ספק, מאוד הגיוני.

אבל אם הייתי מקבלת שיחת טלפון שאומרת:
היוש, אני מעצבת ואת מייצרת תוכן. אולי נעשה שיתוף פעולה בנושא עצמאיות?
את תייצרי משפטים הומוריסטיים ואני אעצב מהם פוסטים מעוצבים, שיהיו כמו פינה שבועית ששתינו נפרסם בדף העסקי שלנו
ונייצר עניין ללקוחות שלנו.

זה כבר נשמע אחרת, נכון?

אני מאמינה ששיתוף פעולה מיטבי, הוא כזה בו כל אחת מביאה את מה שהיא טובה בו
וביחד- יוצרים משהו חדש וטוב יותר עבור הלקוח.

חשבתם פעם למה מאפרת ומעצב שיער עובדים כ”כ טוב ביחד?
גם בגלל שכל אחד מהם משווק את השני, אבל בעיקר בגלל שהכלה צריכה את שניהם ביחד.
ואם היא כבר הגיעה לאחד מהם והוא ממליץ על איש מקצוע “כמוהו”- זו ההמלצה הכי טובה שיש.

יש המון סוגים של שיתופי פעולה מסחריים.
גם אם אתן לא מותג על חלל, רצוי להכיר את המושגים, הפורמטים, החוזים.
ונכון, אין כאן סקירה עסקית-משפטית-כוללת, אלא יותר משהו לחשוב עליו, להכניס אותו למודעות.

ודרך אגב, אני כותבת על שיתופי פעולה בין 2, אבל כמובן שיש שת”פים גדולים יותר.
כמו יריד או אירוע משותף אחר בו משתתפים עשרות גופים שונים.

בדיוק כמו אסטרטגיה, שעד לפני כמה שנים נחשבה למשהו רק של מותגים גדולים
והיום גם עסקים קטנים מתחילים קודם לחשוב ורק אז לעשות- ככה גם שיתופי פעולה. זו יופי של פלטפורמה שרצוי להכיר.

מותגים ואנשים זה בדיוק אותו הדבר בעיני ושיתוף פעולה זה כמו זוגיות.
לפעמים זו מערכת יחסים של חברות וכבוד וגם אם יש ויכוח או פרידה הם נעשים בנועם
ולפעמים זה נגמר בפיצוץ מכוער

אני מאמינה גדולה בשיתופי פעולה, אבל הניסיון מלמד אותי שעדיף לעשות תמיד שיעורי בית
כמו שצריך ולקחת בחשבון שאולי גם צריך להתחלק בכמה גוגואים או ארטיק,
כי יש מצב שזה יהיה שווה את זה.

*** אם אתם לא נותנים לק או ביס כי אמא אמרה שאסור להעביר מפה לפה,
אז אתם בסדר ואל תעלבו ממני. מה שאמא אומרת הוא תמיד הכי חשוב. 🙂

More Articles

Menu